Fake it til you make it ☼

| tankar
Jag har ju nämnt tidigare att jag ofta går in i svackor av nedstämdhet då jag isolerar mig själv och försvinner in någon slags tomhet. Jag måste säga att jag verkligen avskyr den person jag blir när jag befinner mig i sådana tillstånd, det är inte jag. Mitt sanna, lyckliga jag är en utåtriktad tjej som ÄLSKAR att stå i centrum och sprida glädje. När jag befinner mig i mina svackor blir jag helt tvärtom, helt förändrad. Det jag kommer skriva om nu är inte menat att vara något slags botemedel på depressioner, tro mig, men det hjälper för mig när jag försvinner in i min nedstämdhet.

Jag påverkas väldigt lätt av andra människor, jag är superduktig på att känna av situationer och andras känslor och humör. Jag har extremt lätt för att bli smittad av någon annans känslor, till exempel om någon är irriterad så blir jag också det. Det här är självklart något som drar ner mig ÄNNU mer när jag redan mår dåligt. Jag kan vakna på morgonen och känna att nej, varför ska jag ta mig till (exempelvis) skolan och vara mitt glada härliga jag om människorna omkring mig ändå ska vara tjuriga och trista tillbaka. Så har jag länge resonerat, men nu har jag kommit fram till motsatsen. 

Om jag ska kunna leva och fungera som jag faktiskt vill göra, det vill säga inte befinna mig i den här spiralen om tomhet och nedstämdhet, så måste jag försöka vara glad och positiv. Jag måste få vara "all over the place". Ofta vaknar jag morgonen och känner för att ställa in dagen, strunta i att kliva upp och stanna hemma för att nedstämdheten är så stark. Men istället för att faktiskt göra det kliver jag upp, lyssnar på en peppig podd/musik och bestämmer mig för att Jag är glad och Idag är en bra dag.
Jag sätter på ett leende och inbillar mig själv att jag är lycklig, för om jag gör så tillräckligt ofta funkar det tillslut. Om jag är den som kommer in i en grupp människor med en skön och härlig inställning och sprider glädje så smittar det förhoppningsvis av sig på andra; men med ALL SÄKERHET också på mig själv. Det jag vill säga är alltså att Jag själv är den som kan fylla mig med glädjerus som ingen annan kan. 
 
 
Jag jobbar med det här varje dag, tro mig. Det finns fortfarande dagar då jag känner att jag inte orkar vara på topp, och det är GIVETVIS okej. Det finns dagar då jag påverkas enormt av hur andra ter sig gentemot mig, vilken respons jag får och så vidare. Då kan jag lätt gå in i min tomhet och känna att det inte spelar någon roll. Men ofta försöker jag skaka av mig det faktum att andra inte så sprudlande som jag oftast och helst är, och fortsätter försöka vara den jag faktiskt är. Det känns viktigt för mig. 

Jag vill vara glad, nästan sådär så det kittlar i magen. Om jag inte känner så när jag vaknar, kan jag åtminstone tvinga mig själv att nå den känslan. Det funkar faktiskt, allt handlar om inställning. Att ändra sitt tankesätt, och jösses vad det är något som kräver TID och engagemang. Men det går, om en vill.

Hur brukar ni tackla er nedstämdhet? 
 
Kram! 



Kommentarer
Days by Johanna

Jätte bra inlägg! Kämpa på!

Svar: Tack fina du!
Julia Johansson

2016-10-13 / 20:46:52
url: http://nouw.com/daysbyjohanna
Netti Starby

Jag har också mina jobbiga perioder men det beror på stress och utmattning. Det är jättebra att du jobbar på det sättet som du gör. Jag jobbar på att hitta mitt sätt att hantera min depression just nu. Kramis

Svar: Åh jag förstår, har du försökt avbelasta dig själv från det som gör dig utmattad? Rekommenderar Josefin och Vanjas poddar där de pratar om att livet är som en "tårta" där alla bitar inte får plats om en vill ha ett sunt o bra liv. Det är nog som du säger, att alla måste hitta sitt sätt att hantera det. Stor kram till dig!
Julia Johansson

2016-10-13 / 20:48:12
url: http://nettistarby.blogg.se/
Sara Ekman

Låter bra att bara försöka vara positiv och glad och bara strunta i om andra är negativa och tjuriga! :)

Svar: Jo jag tror det är klokt! Kram :)
Julia Johansson

2016-10-13 / 21:59:43
url: http://aamaziing.blogg.se/
Amanda Jona [SPONTAN]

Alltså så himla bra skrivet, heja dig! Jag påverkas också av andras humör och kan komma på mig själv att tänka att "varför ska jag vara positiv och engagerad när ingen annan är det?" och svaret ligger ju egentligen där i frågan. Jag ska vara positiv för att ingen annan är det!

Svar: Åh tack, det gör mig så glad att höra! Tror verkligen att det är så, stor kram :)
Julia Johansson

2016-10-14 / 04:10:56
url: http://spontan.blogg.se
Linda

<3

Svar: <3 <3
Julia Johansson

2016-10-14 / 06:01:49
url: http://lindaviktoria.se
Frida

Vilket underbart inlägg! Du har ju helt rätt i det du skriver, att man kan bara själv bestämma om man ska vara glad eller nedstämd. Jag brukar också försöka intala mig själv att jag är glad och sätta på ett leende och det brukar faktiskt funka ganska ofta, dock inte alltid. Så du gör helt rätt tycker jag. kram

Svar: Åh vad glad jag blir! Självklart, som du säger, funkar det inte alltid men det är ett bra knep. Kram!
Julia Johansson

2016-10-14 / 06:33:48
url: http://fridanyburgs.blogg.se
Anita

Livet går i svackor.. Mindre bra perioder har man tyvärr :(

Svar: Jo så är det!
Julia Johansson

2016-10-14 / 07:50:41
url: http://siliiins.blogg.se
ajlimullersandvik.blogg.se

Jag är sämst i världen på att tackla min nedstämdhet, så jag käkar sertralin och D-vitamin istället. Men ibland tvingar min make mig att gå och träna, det brukar hjälpa. Ska testa fejka ^^

Svar: Jag med egentligen, men övning ger faktiskt färdighet! Hur funkar det med vitaminerna? Försöker hålla mig borta från antidepp åtminstone... Stor kram!
Julia Johansson

2016-10-14 / 09:20:43
url: http://ajlimullersandvik.blogg.se/
Alice

Åh jag har också sådana perioder! Men jag brukar berätta för mina vänner och säga hur det är så jag inte behöver känna press på att vara sprallig och hype. Kämpa på!<3

Svar: Åh så bra, det borde jag också börja med. Kram <3
Julia Johansson

2016-10-14 / 10:03:37
url: http://www.alicem.devote.se
CAMILLAESI

jag är också en sån som lätt påverkas av omgivningen. Är alla i mitt umgänge nere blir jag också nere även om jag var glad innan. Men ett tips är att helt enkelt göra något du gillar när du är nere. Det kan vara att gå ut på en enkel promenad,shoppa, Ja lite sånt för att komma bort från negativa tankar

Svar: Jaa samma här, visst är det jobbigt när det blir så? Precis, gäller att då göra sånt som gör en glad :) Kram
Julia Johansson

2016-10-14 / 11:16:53
url: http://camillaesi.se
Emilie Levinsson

Du är så jäkla grym som inte bara ger upp! <3 Jag gör precis som dig, för i mitt fall har det varit det enda sättet att må bättre efter min depression (förutom att prata ut om mina problem med någon jag litar på, vilket åtminstone kan hjälpa ibland). Idag behöver jag nästan aldrig fejka min glädje längre för jag lärde mig i allt "fejkande" att se saker positivt! <3

Svar: Åh så himla glad jag blir av din kommentar! Och otroligt skönt att höra att det faktiskt fungerar och att det finns en väg ut. Stor kram till dig <3 :)
Julia Johansson

2016-10-14 / 12:41:45
url: http://loveyourbody.blo.gg/
ajlimullersandvik.blogg.se

Jag vet faktiskt inte om jag har märkt så stor skillnad på D-vitaminet, men å andra sidan är det i alla fall bevisat att ALLA har brist under vinterhalvåret, så även om jag inte märker skillnad så kan det knappast skada ^^

Tack för att du säger det, för det gick inte sviiiinbra hela dagen, men jag ska fortsätta öva :D

Svar: Jo det stämmer ju, borde verkligen äta vitaminer! Äter ju faktiskt inga alls...
Kämpa på bara!! stor kram <3
Julia Johansson

2016-10-14 / 16:10:34
url: http://ajlimullersandvik.blogg.se/



Namn:
Kommenterar du ofta?

E-postadress: (publiceras ej)

Länk eller bloggadress:

Din kommentar:

Trackback