I drömmarnas stad

| resor
För ett par helger sedan fick jag (äntligen) besöka Amsterdam, mer bestämt under min födelsedagshelg. I gryningen under fredagsmorgonen, min artonsdag, steg vi på flygplanet och redan vid nio-tiden åt vi magiskt god brunch i drömmarnas stad. Ja, jag skulle nog allt vilja påstå att det var kärlek vid första ögonkastet, sånt där som jag egentligen inte tror på, men så var det allt. Amsterdam är allt jag någonsin föreställt mig och tusen gånger mer. 
 
 
Längs kanalen strosade vi många timmar, jag och pappa. Vi lyckades inte ta oss in i Anne Franks hus, men att se in i fönstrena från gatan var nog för mig. Däremot fick vi uppleva världskänd konst i Rijksmuseumet och Van Goghs egna museum. Magi! Staden var otroligt nog den idyll jag så länge föreställt mig i mitt huvud, de vackra kanalerna, tulpanstånden, den söta doften.. 
 
 
Dessutom fick jag uppleva det som enligt mig är Europas trevliga befolkning. Under hela vistelsen hörde vi knappt en enda polisbil ljuda, inga bråk eller tråkiga toner. Nej, jag kände mig inte otrygg en endaste gång. Istället kände jag mig upprymd av den fantastiska atmosfären. Lycklig över att få befinna mig just där. 
 
 
Sammanfattningsvis så står Amsterdam högt upp på listan av städer jag vill besöka snart (igen). Att befinna sig i Amsterdam är som att befinna sig i en dröm. Där drömmen om ett perfekt samhälle är verklighet. Amsterdam kallas inte för the city of Freedom utan anledning. Åk dit alla som har möjlighet!

Min artonshelg blev också över all förväntan, ack vad tacksam jag är över allt fint jag har omkring mig. Och extra tack till fina pappa för den fantastiska resan! Lycka. 


 


Trackback